Flute Colors arrangements

Sheet music with extended techniques for flute

Here you can buy and download sheet music of arrangements with extended techniques for flute.

Variations on well know flute exercises, traditional songs, but also modern pop songs. From Drouet and Bach to Justin Bieber and Bruno Mars. Have fun with extended techniques for flute!


Filter downloads

Results order

Study guide

Difficulty

Technique

Category

Artist/composer

Easy/Medium

 298 Krieger – Bourrée

In this piece, you can play the repetitions with pizzicato/slap tongue. A cool exercise for your tongue and ultimately for your articulation as well. If you play the E5 and F5 as pizzicato notes, they sound an octave lower. But if you lift the index finger of your left hand from the key while playing these notes, it seems like they still sound an octave higher.

In dit stuk kun je de herhalingen spelen met pizzicato/slap tongue. Een coole oefening voor je tong en uiteindelijk ook voor je articulatie. Als je de E2 en F2 speelt als pizzicato-noten, klinken ze een octaaf lager. Maar als je bij deze noten de wijsvinger van je linkerhand van de klep afhaalt, lijkt het alsof ze toch nog een octaaf hoger klinken.

Very Easy

 288 Saint-Saëns – The Cuckoo In The Deep Woods

Tongue stops activate the abdomen and the tongue. Activating the abdomen can help you build better breath support, and activating the tongue helps improve articulation.

Tongue stops zorgen voor het activeren van de buik en de tong. Het activeren van de buik kan ervoor zorgen dat je makkelijker een goede ademsteun kunt opbouwen en het activeren van de tong helpt om de articulatie te verbeteren.

Medium

 280 Graupner – Gavotte

Singing and playing brings many benefits. It improves your coordination and is good for the sound. In this exercise, the goal is to sing and play in unison. You don’t necessarily have to sing in the same octave as you play. In this arrangement, the second part of the musical sentence should always be sung. Of course, you can vary it yourself.

Zingen en spelen brengt veel goeds. Het verbetert je coördinatie en is goed voor de klank. In deze oefening is het de bedoeling dat je unisono zingt en speelt. Met je stem hoef je niet per se in het octaaf te zingen waarin je speelt. Bij dit arrangement moeten de nazinnen steeds gezongen worden. Je mag natuurlijk zelf vaiëren.

Easy

 268 Joplin – The Entertainer

Scott Joplin is known for his Ragtimes. Ragtime comes from ‘ragged time’ and means that the music is very syncopated. The beginning of each phrase can be used to practice tone bending. Use the fingering of the G# to play the G. This is not only good for flexibility, but also for training your ears.

Scott Joplin staat bekend om zijn Ragtimes. Ragtime komt van ‘ragged time’ en betekent dat de muziek erg syncopisch is. Het begin van elke frase kan worden gebruikt om tone bending te oefenen. Gebruik de greep van de G# om de G te spelen. Dit is niet alleen goed voor de flexibiliteit, maar ook voor het trainen van je oren.

Easy/Medium

 257 Sullivan – The Flowers That Bloom In The Spring

‘The Flowers that bloom in the spring, tra la. Breathe promise of merry sunshine’. Hopeful words from this song from Sullivan’s opera ‘Mikado’. The play premiered on March 14, 1885 and ran for 672 performances in 1885 alone! A great success and now available for us to practice multiphonics.

‘The Flowers that bloom in the spring, tra la. Breathe promise of merry sunshine’. Hoopvolle woorden uit dit nummer uit Sullivans opera ‘Mikado’. Het stuk ging in première op 14 maart 1885 en alleen al in 1885 werden er 672 uitvoeringen gegeven! Een groot succes en nu beschikbaar voor ons om multiphonics te oefenen.

Medium

 238 Blavet – Adagio from ‘La Lumagne’

Ornamentation is very important in Baroque music. At that time, color trills were already being used to enrich the music. It’s fun to experiment a bit with that concept. You can play this piece with piano or play the bass line on a bass flute.

Versieringen zijn erg belangrijk in barokmuziek. In die tijd werden er al kleurtrillers gebruikt om de muziek te verrijken. Het is leuk om een beetje met dat concept te experimenteren. Je kunt dit stuk met piano spelen of de baslijn op een basfluit spelen.

Easy/Medium

 236 Vivaldi – Aria di Giga

As a child I played this piece on the recorder and it always made me smile. I am happy to add it to the Flute Colors collection. The harmonics in the second part of the piece are meant to open up your sound while increasing sustain. You can omit the harmonics when you play this piece in a concert.

Als kind speelde ik dit stuk op de blokfluit en ik werd er altijd heel vrolijk van. Ik ben blij om het toe te voegen aan de Flute Colors collectie. De harmonics in het tweede deel van het stuk zijn bedoeld om je klank te openen en tegelijkertijd de ademsteun te vergroten. Je kunt de harmonics weglaten als je dit stuk speelt tijdens een concert.

Easy/Medium

 226 Winner – Cuckoo Galop

One of the funniest techniques is tongue stops. Not only do they sound funny, they are also perfect for practicing the coordination between the abdomen and the tongue.

Een van de grappigste technieken is tongue stops. Ze klinken niet alleen grappig, ze zijn ook perfect om de coördinatie tussen buik en tong te oefenen.

Easy

 214 Burgmüller – Ave Maria

The C# is a tricky note on the flute. Often the intonation is much too high and the color is completely different. Practicing C# with harmonics is a useful way to work on intonation and color. In this arrangement, the C# sometimes should be played as harmonic and sometimes with normal fingering. Compare both versions and try to get the C# intonation with regular fingers the same as the one played as a harmonic.

De Cis is een lastige noot op de fluit. Vaak is de intonatie veel te hoog en is de kleur totaal anders. Het oefenen van de Cis met harmonics is een effectieve manier om aan intonatie en kleur te werken. In dit arrangement moet de Cis soms als harmonic en soms met normale greep worden gespeeld. Vergelijk beide versies en probeer de intonatie van de Cis met de gewone greep hetzelfde te krijgen als Cis die als harmonic wordt gespeeld.

Easy

 213 Berens – Menuetto

A flexible embouchure is a must for any flute player. Practicing wind tones is a perfect way of achieving that goal. In this arrangement, wind sounds and traditional flute sounds are alternated. Try playing the wind tones with the energy you would normally use to play.

Een flexibele embouchure is een must voor elke fluitspeler. Het oefenen van windtonen is een perfecte manier om dat doel te bereiken. In dit arrangement worden windtonen en traditionele fluitklank afgewisseld. Probeer de windtonen te spelen met de energie die je normaal gesproken zou gebruiken om te spelen.