Flute Colors arrangements

Sheet music with extended techniques for flute

Here you can buy and download sheet music of arrangements with extended techniques for flute.

Variations on well know flute exercises, traditional songs, but also modern pop songs. From Drouet and Bach to Justin Bieber and Bruno Mars. Have fun with extended techniques for flute!


Filter downloads

Results order

Study guide

Difficulty

Technique

Category

Artist/composer

Medium/Difficult

 296 Verdi – Amami, Alfredo

A perfect way to work on a focused and relaxed embouchure is by studying whistle tones. These are very soft whispering tones on the flute. Make sure not to blow too hard. These tones require very little air. Use the shape of your tongue to stabilize the note.

Een perfecte manier om te werken aan een gefocust en ontspannen embouchure is door het studeren van whistle tones. Hele zachte fluisterende tonen op de fluit. Zorg dat je niet te hard blaast. Deze tonen hebben nauwelijks lucht nodig. Gebruik de vorm van je tong om de noot stabieler te maken.

Medium/Difficult

 295 Tulou – Duet No. 25

Tulou was an important flutist in his time. He wrote a flute method for his students that provided a solid foundation. We now use one of the duets from this method to practice singing and playing. It’s a beautiful challenge that Tulou probably hadn’t even thought of himself.

Tulou was een belangrijke fluitist in zijn tijd. Hij schreef een fluitmethode voor zijn studenten die zorgde voor een stevige basis. Een van de duetten uit deze methode gebruiken we nu om het zingen en spelen te oefenen. Een mooie uitdaging die Tulou zelf waarschijnlijk nog niet bedacht had.

Easy

 293 Fun with ‘Good To Be’

In this exercise, we focus on harmonics. With each note, we increase the tension of the abdominal muscles and breath support a bit by playing a crescendo on the low note. Try to minimize movement in your embouchure and reach the next note by providing more support. Also, use vowels when playing the harmonics.

In deze oefening besteden we aandacht aan Harmonics. Bij letter stimuleren we de buikspieren en ademsteun door een crescendo te maken op de lage noot. Probeer je embouchure zo min mogelijk te bewegen en bereik de volgende noot door meer steun te geven. Gebruik bij het spelen van de harmonics ook vocalen.

Easy

 289 Fun with ‘Dreaming’

Ghost harmonics are perfect for training relaxation in the embouchure. They can teach you to develop a beautiful, relaxed embouchure. The main goal is to increase air pressure without building tension. The pitch bends are useful dor developing a flexible embouchure and they help in finding the most efficient angle to blow.

Ghost harmonics zijn perfect om ontspanning te trainen. Ze kunnen je leren een mooi, ontspannen embouchure te ontwikkelen. Het is de kunst om de luchtdruk te verhogen zonder spanning op te bouwen. De toonbuigingen zorgen voor een flexibel embouchure en helpen met het vinden van de meest efficiënte hoek om te blazen.

Medium

 280 Graupner – Gavotte

Singing and playing brings many benefits. It improves your coordination and is good for the sound. In this exercise, the goal is to sing and play in unison. You don’t necessarily have to sing in the same octave as you play. In this arrangement, the second part of the musical sentence should always be sung. Of course, you can vary it yourself.

Zingen en spelen brengt veel goeds. Het verbetert je coördinatie en is goed voor de klank. In deze oefening is het de bedoeling dat je unisono zingt en speelt. Met je stem hoef je niet per se in het octaaf te zingen waarin je speelt. Bij dit arrangement moeten de nazinnen steeds gezongen worden. Je mag natuurlijk zelf vaiëren.

Easy/Medium

 279 Devienne – Duet (exercise)

One of the funniest exercises I’ve ever learned is playing with ‘rabbit teeth’. The idea is to lift the upper lip so that your teeth are visible. By creating this exaggerated tension, it becomes easier to experience playing with a relaxed upper lip.

Een van de grappigste oefeningen die ik ooit heb geleerd is het spelen met ‘konijnentanden’. Het is de bedoeling dat je de bovenlip optrekt zodat je tanden te zien zijn. Door deze overdreven spanning is het daarna makkelijker om te ervaren hoe het is om met een ontspannen bovenlip te spelen.

Easy/Medium

 276 Vivaldi – Adagio Molto from ‘Autumn’

The atmosphere of this slow movement of Vivaldi’s Autumn is so beautiful and peaceful. When I was looking for a technique that wouldn’t harm this atmosphere, there was only one option: wind tones. The chords of the harpsichord are played pizzicato by the first flute. This piece is a good breath control exercise.

De sfeer van dit langzame deel van Vivaldi’s Autumn is zo mooi en vredig. Toen ik op zoek was naar een techniek die deze sfeer niet zou schaden, was er maar één optie: windtonen. De akkoorden van het klavecimbel worden pizzicato gespeeld door de eerste fluit. Dit stuk is perfect om een goede controle over de ademhaling te trainen.

Easy/Medium

 275 de Pijper – Harmonics Duet

I was improvising when the idea for this duet appeared. It’s fun to improvise with just two notes and then build a melody. Playing the correct harmonics becomes easier if you use vowels as described in the Flute Colors book.

Ik was aan het improviseren toen het idee voor dit duet ontstond. Het is leuk om met slechts twee noten te improviseren en dan een melodie op te bouwen. Het spelen van de juiste harmonics wordt gemakkelijker als je klinkers gebruikt zoals beschreven in het Flute Colors-boek.

Easy

 274 Row, Row, Row Your Boat

Be careful, because this tune can very easily become an earworm. It’s a very short tune, but long enough to practice tone bending. It’s a lot of fun to play this tune as a round with other flute players.

Wees voorzichtig, want dit deuntje kan heel gemakkelijk een oorwurm worden. Het is een heel kort liedje, maar lang genoeg om tone bending te oefenen. Het is erg leuk om deze melodie in canon met andere fluitisten te spelen.

Medium

 273 Fun with ‘Multicolor’

This exercise focuses entirely on multiphonics. I chose three and built it up gradually. You can first practice a little with both sounds of a multiphonic separately and then combine them. The multiphonics used in this exercise work best when you play them very softly.

Deze oefening richt zich volledig op multiphonics. Ik heb er drie uitgekozen en geleidelijk opgebouwd. Je kunt eerst een beetje oefenen met beide tonen van een multiphonic afzonderlijk en ze vervolgens combineren. De multiphonics die in deze oefening worden gebruikt, werken het beste als je ze heel zacht speelt.